Nieuws/agenda

Symposium meer- en hoogbegaafdheid

D.V. woensdag 26 maart 2025 organiseren Berséba, KOC en RefSVO en Driestar onderwijsadvies het symposium Hoogbegaafdheid voor PO en VO in Gouda.

Het thema van het symposium is:

Iedereen aan boord! Welke koers vaar jij in de zorg voor de hoogbegaafde leerling?

We hebben in het onderwijs de opdracht om toe te werken naar inclusief onderwijs. Die opdracht is tegelijk een uitdaging waarbij we elkaar nodig hebben.

Tijdens het symposium willen we de deelnemers inspireren en uitdagen om te groeien in goed onderwijs en goede ondersteuning van de (hoog)begaafde kinderen.

Het middagprogramma bestaat uit twee lezingen, afgewisseld met een intermezzo. Het avondprogramma bestaat uit een diner, muzikaal intermezzo, een lezing en een borrel.

14.30-15.00 uur      Ontvangst
15.15-15.30 uur      Welkom en opening
15.30-16.20 uur      Lezing 1
16.30-17.00 uur      Intermezzo met beweging
17.10-18.00 uur      Lezing 2
18.00-19.00 uur      Diner
19.00-19.30 uur      Muzikaal intermezzo
19.30-20.30 uur      Lezing 3: dr. Sven Mathijssen
20.30 uur      Afsluitend ontmoetingsmoment met nootjes en een drankje

 

Meer informatie en aanmelden kan via deze link.

 

Lectoraat Herbergzaam Onderwijs

Er is een toenemende vraag naar ondersteuning voor leerlingen zichtbaar. Dat is een uitdaging voor scholen vanwege belastbaarheid van (nieuwe) docenten, personeelstekort, gevolgen voor de groepsdynamiek, stijgende kosten voor begeleiding enzovoort. En dit alles is niet een-twee-drie opgelost. Hoe houden we dit vol?

Vanuit een aantal onderwijsorganisaties is het Lectoraat Herbergzaam Onderwijs in het leven geroepen. Het doel is om leraren te ondersteunen bij het bieden van onderwijsondersteuning voor leerlingen binnen de verschillende scholen: basis- en voortgezet (speciaal) onderwijs en mbo en hbo. Een veelomvattende opdracht, waarbij het nogal eens schuurt met de weerbarstige praktijk van elke dag. Ook samenwerkingsverband RefSVO is betrokken bij dit lectoraat. We willen concrete stappen  zetten, gericht op de docent voor de klas, om als school en als individu te groeien in herbergzaamheid. Zie Lectoraat Herbergzaam onderwijs voor meer informatie hierover.